zondag 31 juli 2022

Oef ik heb een kind.. en nu?

*in 2016 geschreven, in 2022 gepubliceerd. *

Toen ik Tanja Jess' boek "de mama match" doorbladerde, fantaseerde ik dat er een website was waar mama's hun mama match zouden kunnen ontmoeten . Een klankbord/sparring partner voor (af en toe) worstelende ouders. Helaas begreep ik al vlug dat er alleen het boek is, geen website.

Hoe dan ook, toevallig ben ik sinds een paar weken via Facebook lid van de besloten groep Aware Parenting Netherlands/ Bewust Ouderschap. Zonder testjes te doen, kun je je - bijvoorbeeld op deze website www.handinhandparenting.org - inlezen of Aware Parenting iets voor je is.


Voor mij stond dat als een paal boven water: pas toen ik het boek van Aletha Solter, grondlegger van Aware Parenting, had gelezen werd me helder dat ik - zelfs ik - een "geslaagd" (?) moeder zou kunnen zijn. Pas na dat boek (Tears and Tantrums) werd het moederschap voor mijzelf serieus een optie. Kreeg ik een idee van hoe ik het (kinderen verzorgen, opvoeden, begeleiden, grootbrengen) op een voor mij kloppende manier zou kunnen doen.


Na dat moment kostte het nog ruim acht jaar, waarin het Internet meer en beter (interactiever) werd, en een favoriete juf die zwanger werd voor ik weer bij Solter terug kwam... en deze Aware Parenting/Bewust Ouderschap Facebook groep ontdekte.


En vandaag (precies éen dag na de 8e verjaardag van onze oudste, hoe cool is dat) heb ik de eerste Skype sessie met een andere (wannabe?) Aware Parent gedaan... als (gewenste) Luisterpartners. We hebben elkaar gevonden via deze Facebook groep! Hoe gaaf is dat! Heel. Vind ik.


Met andere woorden: wellicht ook een idee voor anders ouders die soms worstelen. Lid worden van deze (of een andere, meer bij jouw opvoedsmaak passende) Facebookgroep en uitwisselen met, en wellicht zelfs kennismaken met andere ouders met dezelfde opvoedintentie.


Doen! Tip!


Voor het eerst gepost als reactie op dit blog (
het Moederfront). 
"De mama match" - link gaat naar Marktplaats, want nieuw is uitverkocht.
De bedoelde Facebookgroep heet AwareParentingNL
Meer over Aware Parenting hier
Het boek van Aletha Solter (link naar GoodReads).

PS En, papa's even niet verder lezen of kijken, echt niet, wegwezen... OK dan, eerst een boektip speciaal voor de papa's, hoewel ik ook coachende mama's ken... daarna echt wegwezen hè?
 
Amstelveense voetbalvader Voowlinde vertelt op film over het schrijven van "niet op een kluitje".

Niet op een kluitje kopen - linkt naar boekhandel Libris. Of check de bieb.

PPS echt verboden nu voor papa's, behalve als ze toevallig werken in de gynaecologie: de menstruatiecup. Dat is een ander verhaal, maar nu ik hier toch ben: ook doen. Ben ik elke maand weer wonderlijk blij mee. Nooit meer zonder zitten op de WC ; ). Update 2022: inmiddels gewoon bij Etos, Kruidvat ed te koop.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3