donderdag 6 oktober 2022

Ikigai en ik

🇬🇧 Ikigai and me (Google generated)

Wat is ikigai?

Ikigai is een Japanse filosofie, een hulpmiddel, een proces om de focus in jouw leven steeds preciezer bij te stellen.

Je kan het op allerlei manieren gebruiken om je leven vorm te geven, in dit stuk beschrijf ik hoe ik het heb gebruikt; maar ontdek vooral jouw manier. Daarin is het proces zelf ook ikigai - Droste effect <3


Een makkelijke manier om met Ikigai te starten is via een vraag. Beantwoord je vraag voor jezelf en stel die aan iemand in je (digitale) omgeving (het mag dus ook een onbekende zijn). Deel je antwoord met je gesprekspartner en check de verschillen en overeenkomsten.


Doe dit zo vaak en met zo veel mensen als je wilt. Ikigai is namelijk iteratief: je kunt nu een tijdelijk antwoord geven, en het later veranderen of bijschaven. Elke stap telt en helpt.

Zo kan het je helpen erachter te komen wat je graag doet in het dagelijks leven. Ga vervolgens de antwoorden leven, onderzoek ze in je bezigheden, pas ze toe probeer ze uit.


Ga er meteen mee aan de slag, of vraag eerst rond hoe je je antwoord in actie kan omzetten. Dat is fijn, zeker als je een mentale kwetsbaarheid hebt, zoals ik.
Bespreek het (ook) met je naasten, meestal helpen die je maar al te graag en hiermee geef je ze een manier om dat te doen.

Ikigai is er om je te helpen richten op wat jou het meeste plezier geeft, een beetje zoals 
Marie Kondo - dus maak er plezier mee 😊🍀


Je kan onder wat lezen over mijn ervaringen ermee, of meteen aan de slag met hulp van de lijst onderaan. Het maakt niet uit welke vraag je pakt; iedere vraag kan jouw reis met Ikigai naar meer focus in je leven starten.


Het gaat om de overlap tussen de cirkels: zoom daarop steeds verder in. Wist je dat focus brandpunt betekent?


Mijn kennismaking met ikigai

Ergens in ’19 stuitte ik op ikigai. Het raakte me direct als ideale aanpak voor mijn eeuwige existentiële twijfels - waartoe ben ik op aarde - én mijn voortdurende loopbaanvraag - waarmee verdien ik waarde. Tijdens een paar langere depressieve episodes lag het stil. Eind ’21 ging ik beter, en pakte het weer op. Ik ging eens goed zitten, tekende het over, en nog eens en nog eens; ik ging erover praten en het voor mezelf invullen.

Zo kwam ik op het volgende beeld. Trefwoorden: humor, taal, creatief, ontdekken, uitproberen. Nieuwsgierigheid. Nog niet erg concreet. Coach/trainer?

Ikigai december 2019, Amstelveen

Mijn dromen over schrijven, voor cabaret, TV of film, durf ik hier nog niet op te tekenen, zie ik nu. De periode van energie eind 21, begin 22 duurde een maand of vier. Naast de dagelijkse zorg- en opvoedtaken, genoot ik van wandelen, kletsen, afspreken met mensen. Ik ging voor het eerst sinds jaren een paar dagen alleen op vakantie in een grote stad, in Wenen. Ik voelde me vrij. Ik verslond het leven.

Helaas kwam het landen in de dagelijkse sleur van januari, na de eindejaarsperiode van vakanties en afwisseling, met een nieuwe depressieve episode. Pas een lang ongewilde grote verandering in mijn omstandigheden, het weggaan bij man en kinderen, zette mij weer in mijn kracht. Medio 2022 maakte ik de volgende ikigai.

Ikigai augustus 2022 Arnhem

Toelichting bij ikigai augustus 2022

 

Het verschil met het eerste plaatje is: concreter, steviger (ook de penvoering). Gedurfder. En wat je aan het plaatje niet ziet: sinds medio juli heb ik vleugels. Ik ben uitgebreid aan het experimenteren en improviseren in Arnhem, mijn nieuwe woonplaats. Op gebied van wonen, binnen de klimaatbeweging, en professioneel. Het vele twijfelen en piekeren is teruggegaan naar gezonde proporties, en heeft plaats gemaakt voor lef, daadkracht en experiment. Het gevoel van eenzaamheid, alleen zijn en afgesloten van mezelf en anderen, is er soms nog, maar vaak voel ik juist openheid en verbinding. Of verbinding met het eenzame en allenige, dat we daarin ook verbonden zijn met elkaar. Er leeft ook verdriet en boosheid in mij, het is niet alles himmelhoch jauchzend. Maar stroomt door me heen, duidelijker, meer helder en puur, in plaats van te blijven plakken en mij te vervuilen, verzuren, verbitteren.

Ik ben dingen als een klimaatweekend met familiopstellingen aangegaan. Zoiets heeft me weer een enorme boost gegeven. Housesitting op huizen van vrienden. Dates op basis van online contact. Veel waardevolle gesprekken en contacten, in verbinding. Ook op meta niveau, over de waarde en kwaliteit van het contact. Ik praat dagelijks met totale onbekenden. Dingen die ik voorheen superspannend vond. En nu: heerlijk. De twijfel, het rumineren voor- en achteraf: ze zijn er nog, ik ben dezelfde persoon, maar het voelt veel minder zwaar, en ook als iets wat ik nu makkelijker kan overleggen met betrokkenen of derden. Dingen als een podcast en meer doen met improvisatietheater komen tot stand. Ik geniet!

Voor de balans ook een rommelig plaatje dat ik maakte om dit stuk te schrijven. Het mooie is voor mij, dat in dit plaatje letterlijk het verborgene zichtbaar wordt. Ik heb opgeschreven wat ik doe als ik depressief ben. Dit deel van mezelf hoort ook bij mij. Ik probeer dit te erkennen en omarmen. Dit plaatje maakt concreet waar ik echt van houd, hoe klote ik me ook voel, en ook, wat mijn valkuilen zijn.

Ik houd ook van het mogen rommelen, krabbelen, krassen. Het snelle neergooien met alle kladderigheid die daarbij hoort.

Oh en op liedjes van Crazy Ex Girlfriend luisteren ben ik nu ook dol, as a matter of fact, ik ga nu "Fit Hot Guys Have Problems Too" opzetten🥰.


mind map voor het schrijven van dit stuk met wat me plezier geeft tijdens depressies

Dus zo ikigai ik. En jij?


Vragen om je ikigai in beeld te brengen

Introvragen

  • Wat zijn je dagelijkse bezigheden?
    • Wit betaald werk
    • Zwart betaald werk
    • Onbetaald werk; bv vrijwilliger, huishouden, vader/moeder/ouder, mantelzorg, anders, nl:… (schrijf in de comments als je wil)
    • Geen (, omdat > zie comments)
  • Hoe voel je je over die bezigheden als je deze vraag krijgt?
  • Hoe intens is dat gevoel op een schaal van 1-10
  • Hoe leuk vind je je dagelijkse bezigheden, op een schaal van 1-10?
  • Hoe zinvol 1-10?
  • Hoeveel energie krijg je er van 1-10?
  • Schept het waarde in de ogen van anderen - krijg je er voor betaald, of in wederdiensten, of door andere nader te benoemen “winst” voor jou?
  • Wat is die winst?
  • Gezien jouw inzet, scoren de bezigheden negatief of positief op een schaal van -5 tot 5?
  • Heb je een dag, week, maand, jaarritme waar je tevreden mee bent?

 

💖 Waar je van houdt

  • Wanneer of waarvoor spring je uit bed?
  • Heb je hobby’s, speciale interesses?
  • Wat vind je daar zo leuk aan?
  • Waar kom je graag, waarom?
  • Guilty pleasures?

 

☘️Waar je goed in bent

  • Waar vragen mensen jouw hulp bij?
  • Waar had je goede cijfers voor?
  • Waar hebben mensen jou voor aanbevolen, bijvoorbeeld op LinkedIn of mond-tot-mond?
  • Waar erger je je aan bij anderen - bv. omdat jij het beter weet of kan of het anders zou moeten, of om een andere reden? (Deze vraag past ook, bij 🌏 wat de wereld nodig heeft)


💰Waar je voor betaald kunt krijgen

  • Welk betaald werk heb je ooit gedaan?
  • Welke vacatures vallen je op? waarom?
  • Voor welke dingen die je deed kreeg je opvallende bedankjes, verbaal, fysiek of materieel?


🌏 Wat de wereld nodig heeft

  • Welke crises zie jij in de maatschappij/wereld?
  • Wat doet dat met jou?
  • Hoe ga je daar mee om?
  • Denk je weleens, als ik kon, zou ik.. doen, dan zouden we het helemaal kunnen oplossen?
  • Welke conflicten zie je in je omgeving - buurt, familie, appgroepen, social media, TV?
  • Wat doen die conflicten met jou?
  • Wat heb jij nodig als je zo’n conflict meekrijgt?
  • Heb je daar weleens helpende gedachten bij, hoe die conflicten konden worden opgelost of vermeden?
  • Wat is je visie - hoe ziet bv. een utopische wereld eruit, huis, wijk, stad, land, winkel, school of waar jij maar een visie op kunt hebben. Hoe?

Debrief

De cijfervragen zijn ankervragen. Dat is leuk om voor jezelf te noteren, welke score verschillende antwoorden krijgen. Als je aan de slag gaat met Ikigai, kun je over een week of twee, of langere tijd wat jou past, zo’n cijfervraag nog eens aan jezelf stellen. Is het veranderd? Als het ten goede is veranderd, kun je jezelf feliciteren: je loopbaanontwerp komt in focus, komt meer in lijn met jouw Ikigai 🤗

Nawoord

Terwijl ik dit schrijf, voel ik vreugde en dankbaarheid opkomen. Dankjewel aan alle mensen binnen Extinction Rebellion en de Rijnhal in Arnhem, voor je gulheid, je openheid en betrokkenheid. Dank voor het fijne, steunende en waardevolle contact de afgelopen weken, voor het aanzien - zelfs genieten van? -  mijn grillen en soms wilde ideeën.

Dank voor het vertrouwen om me daarin te laten gaan. Speciale dank voor Roy Scheerman, voor het vertrouwen me zomaar op de radio te laten: dankjewel Roy. Je kunt Roy en mij elke vrijdag van 7 - 9am beluisteren op Radio Noordzij bij "Roy is los". Heerlijke ouderwetse radio met nieuws, weer (om kwart over, door mij) en fijne muziek.

Dank voor het lezen en redigeren van dit stuk Len 🤗💪🏻: je bent een kei 🪨❣️

En natuurlijk: eeuwige en eindeloze dank aan mama en Gerrit, voor het opvangen, huisvesten en verdragen van mij die wilde weken in juli, augustus en september, terwijl jullie het zelf helemaal niet makkelijk hadden. Ik heb genoten, en geniet nog regelmatig van het samen koken, eten, wassen en alle wrijving die onze relatie zo'n mooi e glans geeft <3.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3