donderdag 23 december 2021

Pillencast

De podcast - wat moet je ermee?

Met een bevriend eetliefhebber begon mijn broer in juni ’19 een podcast - over eten (duh). Later dat jaar vertelde een vriendin over podcast luisteren. Ideaal bij rotklussen in huis, of bij wandelen, vond ze. En toen had onze aannemer de verkeerde lak op onze nieuwe houten vloer gedaan. Afkrabben. Op m’n knieën met de glaskrabber. Dé gelegenheid eens postcast te luisteren. In Watschaftdepod hoorde mijn broer en zijn culivriend zich uitleven over eten (koken). Zo leerde ik zonder pizzaoven een toppizza maken. En ontdekte ik het podcast luisteren. Ook voor mij ideaal - geeft mijn brein iets te doen in allerlei situaties.


Wat wel, wat niet?

Luisteren om informatie te verwerken werkt voor mij. Sommige mensen zien een tekst liever. Mij helpt de stem van de spreker(s) als persoonlijke informatiebron. Ik houd van doorleefde kennis, en hoe iemand praat is voor mij dé manier om die nuance en prioriteit mee te krijgen. Voor anderen is die informatielaag te veel - een kwestie van smaak en leerstijl.


Podcast luisteren voor het slapengaan? Niet voor mij. Ik slaap snel in, en schrik dan half wakker bij een wat luidere passage. Er zijn vast mensen die het wel fijn vinden. Even chillen op de bank, met een podcast: dat past me weer wel. Krijgen m’n ogen even rust. 


Ander voordeel: je kan luisteren zolang de klus, wandeling of fietstocht duurt. Op elk moment tik je op pauze - later verder.


Pillencast

Sindsdien heb ik van alles geluisterd. Over het leven met bipolair beveel ik de Pillencast van Rob Schaap aan. Rob heeft zelf bipolair I, en maakt zijn podcast als onderzoek. Welke pillen nemen anderen? Hoe doen ze het verder, leven? Elke aflevering bestaat uit een uitgebreid en persoonlijk gesprek met een gast, ongemonteerd, van ongeveer 90’.


Mijn persoonlijke favoriet is het gesprek met Kim. Kim is getrouwd en heeft kinderen op school, net als ik. Ook heeft ze een paard en een verantwoordelijke baan. Het mooie aan dit gesprek is de klik en de herkenning tussen Rob en Kim. Dit geeft ook mij als luisteraar energie en herkenning voor van alles, zoals de relatie met partner en kinderen. En over haar paard, en de hond - ze hebben er allebei een. Dat dieren merken hoe het met je is en kunnen troosten, aarden of juist confronteren. Geweldig. Dankjewel Rob, voor dit mooie en belangrijke (vrijwillige) werk!


Praat mee

Rob heeft in ruim 40 afleveringen een scala aan gasten met bipolair gesproken, en er komt elke week een bij. Misschien is er wel een ander die meer tot jouw verbeelding spreekt? Ik ben benieuwd. Of zijn er andere podcasts waar jij (n)iets aan had? Deel het via de socials @plusminus_nl, @plusminus_young, met #bipolarclub #bipolarpodcast.



Aanbevolen #bipolar podcast series:

  1. Pillencast 39 x 90’
  2. Stoorzender - door en voor mensen met mentale stoornissen - 45 x 45’ a 60’ 
  3. Geen kleine man - onherkende stoornissen bij vrouwen, ook/juist mentale - een audiodocumentaire en 5 interviews, elk 60’ 
  4. Peptalk - over cabaret en standup door Pepijn Schoneveld, acteur, cabaretier en lijdt (leed) aan GAS 90 x 50’
  5. Into the Magic Shop door Jim Doty - over verslaving en andere traumagerelateerde issues, en hoe je eruit kunt komen. Vol bekende mensen, Hunter Biden (zoon van) is in de 1e aflevering te gast 1 x 45’ 
  6. Wat Schaft de Podcast

Lijkt interessant (nog niet beluisterd):

Deze review heb ik geschreven op verzoek van de redactie van PlusMinus Magazine, het tijdschrift voor mensen met bipolair, en bevat deels herhaling van wat ik in twee eerdere blogs over podcasts schreef. Het stuk zal daar in 2022 in druk verschijnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3