dinsdag 9 juni 2015

Ontvang

Eindelijk was het zover.

De avond waar ik zo lang naar had verlangd, en naar had uitgekeken. Op 29 mei was de eerste Amstelveense Diepteveldontspanningsavond!

Er zouden vier mensen komen om in het yogacentrum Shiva samen met mij een groepsgewijze Diepteveldontspanning te ervaren. Ik was aangekomen met twee tassen met de muziek en andere spulletjes.

Wat ik kon verwachten wist ik niet precies. Ik had op de opleiding groepssessies ervaren. En dat wilde ik nu weer - en omdat het er niet was, moest ik het zelf organiseren. Ik wilde het al lang. Om samen te ontdekken, delen, ervaren - misschien uitwisselen? O, wat was ik zenuwachtig.

Daar was de eerste deelnemer al. Hij zou helpen met dingen klaarzetten. Daar was ik heel blij mee. Een fijn gevoel, dat er iemand komt helpen. Dat je het niet alleen doet. Maar nodig was het niet. Ik had alles zelf mee en voorbereid. Had ik al gezegd, hoe zenuwachtig ik was? Er waren nog mensen in het yogacentrum. De Indiase danscursus was nog niet af. Er zaten twee mannen te wachten in de kleedruimte, en in de stilteruimte, die ik wilde gebruiken als ontvangstruimte, lagen nog spulletjes van een moeder. Hm.

Zouden de anderen wel komen? Mijn grootste angst was dat mensen niet zouden komen. Dat het mislukt. Dat ik afga. Dat er niets gebeurt voor de mensen.

"Wat een prachtige kleuren!" zei mijn gast over de kleren die de Indiase dansleerlingen aan het passen waren. Dat was waar. Het thee-apparaat kregen we ook aan de praat.

Toen was er mijn tweede gast, en algauw ook de derde. Ik schonk thee, stelde voor, en liet mensen aanvullen wat ze wilden vertellen. Het wachten was nog op de laatste deelnemer... om 20.00 belde ik haar, ze stond voor de deur, ze had wat vertraging gehad door verkeersdrukte vanwege de Toppers. Ik had inderdaad een witte verlengde limo zien rijden over de Keizer Karelweg. Zou daar ..?

za3
Iedereen kreeg nog een kopje thee, zodat de laatste kon binnenkomen en landen. Toen een natuurlijke stilte viel, ging ik voor naar de sessieruimte. Ik had een persoonlijk verhaal voorbereid. Over mijn sombere periodes, dat ik op zoek was naar meer, en hoe dat meer zich aan mij had voorgedaan. Hoe ik dat had ervaren vorig jaar, eerst bij de Helende Reizen en toen, na onderzoek, in de Diepteveldontspanning. Hoe ik dat "meer" - een altijd aanwezige verbondenheid, een rustige energie, die ons ondersteunt en liefheeft, die ons wil helpen en laten groeien - hoe ik dat wil delen met de anderen. Dat we dat nu gingen doen, en hoe; en dat iedereen zelf mocht weten of hij of zij iets met de anderen wilde delen na afloop, of niet.


En dan de sessie. Dat iedereen een plekje zocht en het zich gemakkelijk maakte met dekens en kussens. Hoe de stilte indaalde en de sfeer veranderde. Dat ik de muziek opzette en we gingen luisteren. En ik ging rond. Het was nu niet meer spannend, maar vooral mooi. En een beetje zoeken.

En toen het af was. In de vochtige, grijze avondlucht tekende het strijklicht van de ondergaande zon een fijne regenboog. Om de anderen de kans te geven in eigen tempo bij te komen sloop ik naar de stilteruimte. Een voor een druppelden ze binnen. Hoe was het? Wie wil er iets delen? Ik was stiknieuwsgierig, maar hield me rustig.

Tot mijn verrassing, vertelde iedereen. De een had een soort rustige ervaring van vertrouwen: "het is goed". De ander had een nieuwe kennismaking, een ontdekking van eigen gevoelens omtrent werk. Een derde had sterke ervaring van energiebollen, die eerst heen en weer bewogen, en daarna rustig werden. De vierde had beelden en informatie gekregen over vragen waarmee ze rondliep.

En ik? Ja, mijn ervaringen wilde iedereen ook horen. En die waren er, voor elk persoonlijk. En nu een herinnering: aan de rijkdom van het mogen ontvangen, en verzorgen van een ruimte, als open armen waarin liefde kan worden gevoeld. Ben ik dankbaar. Heel, heel dankbaar. Dankjullie wel!

PS er komt weer een "Ontvangst" avond! Op vrijdag 26 juni van 20.00 - 22.00 in het Yoga Shiva Center aan de Lindenlaan te Amstelveen (in het MOC gebouw). Informatie een aanmelding via tess@doucet.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3