dinsdag 19 maart 2024

Maandag, grijze dag - De Wanhoop


Was ’s nachts even wakker, 04.00. 
Onrust

. Er moet meer.
 Na Kunst/Klimaatcrisis getreind met D en E uit Amersfoort.

De Wanhoop

. Wat moeten we daar nou mee? Lieve, Beste, Dappere Rebellen, waaronder: ik.



Druilerig was het, het begon steeds meer te druppen gister eind van de middag, net naast de onderdoorgang van het Rijksmuseum, die mind you alleen nog bestaat dankzij een hele hoop actievoeren en petities, door onder andere de Fietsersbond.

Vurige speeches waren er. Prachtig mistroostig verbeelde Klimaatcrisis in onder water gelopen kunstwerken.

 Iemand had een 0% biertje voor mij laatkomer, en ik bracht wasabi borrelnootjes en een knuffel voor deze en gene.

Een stuk of vijftig veelal bekende gezichten. Hier stonden we weer. Sommigen na de anti racisme demo in Den Haag.

 Daar waren 200 mensen op de been geweest. In Berlijn waren er wel 100.000. Was je gister in Pernis, bij Shell? Ik niet, nee.



Later, op weg naar huis, moest de tram naar het station pauzeren voor een vijftigtal Free Palestine Demonstranten. Ze droegen de grootste vlag die ik ooit heb gezien mee, zo’n 5 x 20 meter.

 In de tram was het stil, iemand zei gedempt dat Israël niet aan het songfestival mocht mee doen, maar ja.

 Eerder op de dag in Utrecht zag ik een stil protest met duizenden paren kinderschoentjes op het marktplein, naast Tivoli.

 En onder het bollendak vier anoniem gemaskerde activisten, Anonymous for the Voiceless, die droegen beeldschermen waarop de gruwelen die mensen dieren aandoen voor onderzoek, eten of geld.



Ik wilde toch zonodig meer actie, toen ik vier jaar geleden actief werd voor XR? De actiebereidheid in Nederland was toch zo bedroevend laag?

 Nou dan. Toch beklemt mij deze maandagochtend een gevoel van steeds dezelfden, van uitputting, van waar blijft de rest?

Dat is de onrust die mij vannacht om 04.00 wekte. Dat was het gesprek dat ik in de tram en trein naar huis met E en D had. Hun moedeloosheid. We moeten meer, met meer.

 Mij vervulde een verlangen van het moet anders, we moeten ze gaan halen, de zwijgende meerderheid, de boze PVV en Forum stemmers, de woedende boeren met hun brandende asbest en hooibalen. De uitgebluste moedeloze niet stemmers, die ook. Door te luisteren, uit te reiken, te verbinden. De verbinding weer te vinden. 

Misschien niet (alleen) met meer soorten acties, maar ook op meer verschillende plekken, meer buiten onze bubbels, naar andere (groepen) mensen toe.



Zoals het Deep Canvassing initiatief van o.a. Pippi van Ommen. 

Of het “Hoe start je een beweging” van het Humanistisch Verbond. 

Of dat je gewoon iedereen die je spreekt, ontmoet, ook even vraagt of ze gestemd hebben, zo ja, als ik mag vragen, wat? Zo nee, waarom niet? "Gewoon," zo gewoon is het niet. Maar toch. Alleen als je ruimte hebt natuurlijk, echt ruimte, nieuwsgierigheid, belangstelling, om te luisteren naar wat er dan ook maar komt.

 Ook veelbelovend: het Mycelium Joy initiatief van Chautuileo Tranamil (linkjes verzamel ik onderin).

Wat jij, lieve activist? 
Of ben je gepensioneerd, als activist? Of nog helemaal niet begonnen? 

Herken je dit? Iets hierin?
 Voel je ook de behoefte om iets anders te doen? 

Of ben je vooral uitgeput en moe, misschien zelfs wanhopig?

 Hoe het ook voor jou is, wie je ook bent, waarin je jezelf ook herkent: je bent niet alleen.

 En onthoudt: radicale zelfzorg is ook een ultieme vorm van protest.

 We got you, zorg dat je jezelf ook “hebt”.

 Vraag wat je nodig hebt. Geef het aan.

Wat ik nodig heb? Dank voor het vragen. Ik heb betaalbare woonruimte nodig vanaf 1 juli. In Arnhem liefst, maar kan anywhere tussen Arnhem en Amsterdam, nabij (10 a 15’ fietsen van) treinstation. Mag tijdelijk, minimaal 2 maanden. Ben goed met katten en decluttering/deep cleaning/de buren.

En klanten voor mijn startende praktijk als antikapitalistisch, i.e. werkelijke waarde toevoegend, gericht op een duurzame toekomst, loopbaancoach. Werkzaam tussen Arnhem en Amsterdam. Iets als trainer of communitybouwer kan ook.



Dankbaar ben ik ook, trouwens.

  • voor hoe blij mijn lijf is met 98% vegan eten sinds twee jaar, fyi na een aanloopperiode van vier jaar
  • voor de gemeenschap, de liefde, de verbondheid, het er zijn voor elkaar op alle mogelijke manieren die ik heb ervaren vooral sinds ik fysiek actief werd voor XR in juli 22
  • voor de hoeveelheid kennis, de openheid, de kwetsbaarheid die ik heb ervaren in die community
  • voor de bereidheid elkaar te helpen, voor de moeite die het mag kosten
  • voor de zelvigheid die iedereen laat zien, de manier waarop het daardoor lukt in mezelf te vallen.
  • dat het steeds weer is gelukt woonruimte te vinden zonder een hypotheek af te sluiten of een huisjesmelker te betalen, dus zonder meer gebakken lucht in een overstretched systeem te blazen


En ik voel heel veel liefde voor jullie. Als je zin hebt vertel mij op jouw beurt wat je voelt, wilt, nodig hebt.

 En misschien zie ik je bij Parenco, op de A10, A12, in het Openluchtmuseum, of bij de koffie? Bijvoorbeeld bij Kattencafé de Muis?



Links voor wie meer wil


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3