maandag 1 mei 2023

Het werk werkt

Iemand schreef in reactie op op deze cartoon van Maaike Hartjes die ze op haar Insta deelde, dat het aantal zelfmoorden onder jongeren is gestegen.

Wat een mooi haakje voor wat ik me al vaker heb afgevraagd. Ik typte onderstaande (beetje geredigeerd nu, Insta werkt super irritant voor langere reacties, en de stress dat je iets verkeerd aantikt en dat het ineens weg is. Je kan beter eerst in Notes typen en dan copy pasten, note to self).

"Ik weet niet of het aantal zelfmoorden gestegen is of dat het nu wél gezien, benoemd en erkend wordt. Onder mijn voorouders zijn er minimaal vrijwillig uit hun leven gestapt. Waarschijnlijk zijn het er ook in mijn voorouderlijn meer. Ook bij mensen die door andere oorzaken jong zijn gestorven - bijvoorbeeld alcoholisme - vraag ik me af in hoeverre een meer of minder bewuste doodswens een rol speelde. Of omgekeerd, hoeveel plezier degene in het leven ervoer.

In mijn ogen is de grotere transparantie en openheid van nu een enorme stap vooruit.

Wat betreft het juichen voor jongeren: ja, ik juich van harte mee en ben elke dag herhaaldelijk verbijsterd over wat veel jongeren aangaan, wat ze kunnen en doen. Maar toch ook een lichtje op het volgende: ik ben nu 49, en heb 20 jaar geleden besloten dat ik alle soorten therapie en alternatieve methoden zou aangrijpen om uit te puzzelen waarom chronisch recidiverend depressies mij plaagden. En vooral, hoe ik ervan af kon komen. En wat die beslissing en het navolgende proces heeft opgeleverd is ongelooflijk. Voor mezelf, voor het besluit kinderen te willen en voor wat ik in handen had om, toen het ons gegeven werd ouders te worden, die mensen op te voeden. Ook de impact op mijn hele omgeving, alle soorten gesprekken die ik voer en hoe ik me in de wereld beweeg is enorm, al begin ik dat nu pas in volle omvang te ervaren. Dus veel dank Maaike, voor het zichtbaar maken van de kracht en moed van jongeren, EN vlak de rol van oudere mensen zoals ik, die dit soort werk doen, niet uit.

Aan iedereen die nu worstelt met depressie of andere mentale issues: het moment om met jezelf aan de slag te gaan is *nu*, hoe oud of jong je ook bent. Je bent niet alleen, en er is hulp, ook die voor jou werkt. Niet altijd binnen de GGZ, en je hebt niet altijd meteen de juiste te pakken, maar er is hulp. Mijn DM is open. Of je kunt bellen of chatten met bijvoorbeeld de Luisterlijn."

Dank Maaike nogmaals voor het aankaarten van dit onderwerp, ik ben (al jaren) groot fan <3.

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3