zaterdag 2 januari 2021

Come Auti

Voor nu is dit een leeslijst met meer lezen over autisme, ik ben van plan iets uitgebreiders te schrijven maar dat is nog niet klaar.


Vragen? Graag. Liefst in de commentsectie van mn Insta, dan hoef ik mezelf niet te herhalen, maar mail, app, bellen, gewoon praten of op Twitter mag tuurlijk ook.


  • in de PsyExpert over autisme bij vrouwen 
  • in de PsyExpert over de samenhang/overlap met HSP
  • een recensie(PDF) van het boek "Ik zoek... knuffelmoeders" van ervaringsdeskundige Wendy Dé
  • een artikel van een wetenschappelijk onderlegde ervaringsdeskundige over de kracht en het fysiek helend effect van meditatie, waar ik veel aan heb gehad, (toevoeging 6.3.21) als rationale voor mijn yoga practice (fan van Yoga with Adriene en de Melbourne Yogini)
  • (toevoeging 6.3.21) ik heb veel gehad aan de Inleiding programmeren met Python van de University of Michigan via Coursera met dr. Charles Severance - Programming for Everyone, getting started with Python - je kunt het een week gratis uitproberen. Het werkte voor mij therapeutisch, omdat het me hielp mijn gedachten te ordenen en structureren, en om te gaan met faal/syntax error frustratie. Allerlei ideëen waar ik al jaren mee rondliep, lukte me nu eindelijk te realiseren. Daarom duurt het "echte artikel" hier over autisme ook heeeel lang nu.
  • (toevoeging 6.3.21) de andere enorme hulp, was de "schematherapie en de gezonde volwassene" die ik kreeg van mijn toptherapeute Eva Lith aan de GGZ Ingeest Amstelmere (raving review op Zorgkaartnederland.nl was given). Dit is een protocollaire behandeling bestaande uit 10 sessies, dat ik iedereen (eigenlijk echt iedereen die een beetje worstelt met volwassen zijn) kan aanbevelen. Misschien kan jouw therapeut of coach dit.
  • (nieuw 11.3.21) aan de korte berichten en gesprekken op Twitter van en bij Pete Wharmby - zelf autistisch, baanbreker/ambassadeur/communityhouder voor mensen met autisme - heb ik veel gehad; hier is zijn website.
  • (ook 11.3.21) Templar Grandin's Ted Talk was v. helpful, years ago actually, in opening myself up to the (super)powers that may hide beneath the diagnosis and its more difficult aspects.
UPDATE 6 maart; op 1 januari deed ik een coming out over mijn autisme op Insta, die voeg ik hier toe, toen iemand met wie ik mijn verhaal wilde delen me vertelde dat ze niet op Insta zit. Hier een screenshot, de volledige tekst voeg ik eronder in.



Autiste? Oui, c'est moi - Insta post 1.1.21


In juni '20 kreeg ik de dx. Pas de laatste weken beginnen er kwartjes te vallen - mede dankzij een geweldig behandeltraject bij #InGeestAmstelland - modulaire, individuele schematherapie - en dankzij mn BFF @mariannegeersing. Marianne tipte me, toen ze eindelijk mijn CV had bekeken, en in combi met de dx, om toch eens naar IT te kijken. Ik begon een inleiding programmeren in Python via @coursera aan de @uofmichigan - ft @charlesseverance - and I feel like I hit the jackpot. This. Is. Awesome.

Voortdurend kwartjes die vallen. Heerlijk.

I'm out and I'm proud - no more masking for me! Wat een opluchting, wat een energiebesparing.

Questions? Ask me anything <3 edit please do it in the comment section, rather than in my DM, so others may benefit as well and I don’t have to do repeats.

Dank Marianne en natuurlijk alle anderen die er afgelopen moeilijke jaar voor me waren, je weet wie je bent <3
#autisme #autistic #auti #hsp

Update medio januari: na dit delen volgden meerdere gave gesprekken, met veel nieuwe info. Dank aan diegenen voor het luisteren, delen en meedenken. Ik sta te popelen om de nieuwe inzichten weer hier te delen, maar het is veel fijner als ik eerst tijd neem om een en ander te verwerken. Wordt vervolgd, dus 😘.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3