maandag 10 januari 2011

Loslaten

Loslaten.
Zonder oordeel, zonder (nog iets). Het is goed zo.
Ik lig op een matje met een zakje gevuld met boekweit op mijn ogen.
Klaarwakker.
De lijkhouding, heet dit. Je slaap niet, je bent alert, zegt Marleen.
Ik zie haar priemende blauwe ogen voor me, brandend als ijs. Donkere wenkbrauwen.
Het klinkt dwingend, met geklemde kaken: loslaten! Dat moet!
Het is maandagochtend en mijn lijf zegt: actie!
Maar Marleen zegt: loslaten.

Ik ben hier gekomen voor een proefles yoga.
Waarom, is me nu even niet helder.
We werken van binnenuit, wat ik goed vind.
Als mijn gedachten afdwalen, moet ik teruggaan naar mijn ademhaling.
Mijn hoofd uit, mijn lijf in.
Mijn hoofd is ertegen en zegt: ik ga een boodschappenlijstje maken.
Ik ga hier straks lekker een blog over schrijven.
Ik verveel me. Ik mag best wel afdwalen, ik móet niks.
Gedachten mogen komen en gaan als wolken aan de hemel.
Zegt mijn hoofd.

Loslaten (vervolgt hoofd) ís eigenlijk niks. Het is meer, iets niet doen. Is wel handig als je eerst weet wat dat iets is. Je kan iets aanspannen, en dan daarmee stoppen. Bijvoorbeeld, eerst je teen, dan je kuit, dij enzo omhoog tot je gezicht als laatste. Dat is een ontspanningstechniek die heet "progressieve relaxatie". Of je
kan de glimlachreflex oefenen (ik citeer uit de losse pols een sportklimoefenboek waarvan ik de naam vergeten ben). Glimlachen en tegen jezelf zeggen: het is goed zo.

Maar Marleen zegt: loslaten. Je bent nog gespannen en dat mag niet. Je hebt nog gedachten en dat mag niet. Nee, nee, nee! En nu ontspannen, kreng!

Naast me hijgt mijn buurvouw. Ze zucht diep uit en ademt lang in.
Buiten hoor ik een vogeltje vrolijk kwinkeleren, de zon laat het oranje dak aan de overkant oplichten. Zie ik vanaf mijn liggende positie op de grond door het kleurige glas-in-lood raam.

Niets doen aan je adem, zegt Marleen. Gewoon vanzelf laten gaan.
Mijn hoofd zegt: als ik aan mijn adem denk, ga ik anders ademen.
Mijn hoofd zegt: zo kan ik het niet!
Marleen is vriendelijk en doet haar best.
Ik geloof niet dat dit het juiste is voor mij.
Op de maandagochtend.
Loslaten, maar.

Ik haat loslaten! (zegt moppersmurf)

*Namen zijn gefingeerd ter bescherming van de privacy van de betrokkenen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Wat leuk dat je helemaal naar beneden bent gescrolled! Deel je reacties hier, top. Lukt het niet? Mail me dan op tess apestaartje doucet punt com =)

Thank you for scrolling all the way down - drop a note to and fellow readers here! If you have troubles, contact me over email tess at doucet dot com.

Or Twitter @spellfinder of course. Love to hear from you <3